شرکت آریا صنعت عرضه کننده انواع گیربکس خورشیدی
گیربکس های خورشیدی از 4 بخش اصلی تشکیل شده اند که برخی از آنها بصورت واحد و برخی دیگر در چند مورد مورد استفاده قرار گرفته اند. اجزای اصلی گیربکس خورشیدی عبارتند از : دنده خورشیدی که در مرکز واقع شده است و تعداد آن واحد است، حلقه دنده که از داخل دنده شده و در واقع در بر گیرنده دیگر اجزا می باشد و تعداد آن واحد است، دنده های اقماری که بسته به نوع گیربکس خورشیدی معمولا 3 یا 4 عدد از آنها بکار گرفته شده است و انتقال حرکت دورانی بین رینگ یا حلقه با دنده خورشیدی را بر عهده دارند، نگهدارنده دنده های اقماری. گیربکس خورشیدی یکی از مهمترین اختراعات در عرصه صنایع مکانیکی می باشد که در آن انتقال قدرت بین دو محور موازی و یا هم راستا صورت می پذیرد. گیربکس های خورشیدی در بسیاری از ماشین آلات بصورت تک و گاهی بصورت مکرر در چند ردیف مورد استفاده قرار میگیرند.
ورودی گیربکس های خورشیدی معمولا با گردش نگهدارنده دنده های اقماری که به یک محور متصل است صورت می پذیرد و خروخی نیز از طریق اتصال محوری در همان راستا بر روی دنده خورشیدی حاصل میشود. گیربکس خورشیدی سه نوع حرکت دارد که عبارتند از حرکت آرام که در آن رینگ ثابت بوده و با حرکت دنده های اقماری توسط نگهدارنده دنده خورشیدی نیز به گردش در می آید، حرکت تند که در آن انتقال قدرتی به دنده خورشیدی صورت نگرفته و با گردش دنده های اقماری حلقه خارجی به گردش در می آید و در نهایت حرکت برعکس که در این مورد جای ورودی و خروجی عوض شده و انتقال قدرت از دنده خورشیدی صورت می پذیرد. مبنای اصلی کار الکتروگیربکس های خورشیدی برابر بودن سرعت خطی دنده های اقماری با قطر کوچک و دنده خورشیدی با قطر بزرگتر است. برابر بودن سرعت خطی دنده ها در گیربکس خورشیدی سبب تفاوت سرعت زاویه ای آنها میشود. به عبارت دیگر سرعت خطی هر دنده حاصل ضرب شعاع در سرعت زاویه ای است یعنی r1a1=r2a2 و بنابراین شعاع کمتر به معنای سرعت زاویه ای بیشتر است.
ماکزیمم سرعت ورودی n1MAX
ماکزیمم گشتاور T2MAXنمایان گر ماکزیمم گشتاور قابل اعمال خروجی برای دوره های کوتاه و یا پیک های اتفاقی، به نحوی که به قطعات تحت تنش آسیبی وارد نگردد و در صورت استمرار اعمال چنین گشتاورهائی بر روی گیربکس به قطعات گیربکس آسیب وارد خواهد شد
نسبت تبدیل i:این مقدار بیانگر نسبت واقعی بین سرعت ورودی n1 و سرعت خروجی n2 است و در یک گیربکس خورشیدی از طریق ضرب نسبت تبدیل طبقات در یکدیگر حاصل می شود
ضریب کارکرد fs (Service factor):برای رسیدن به سایز صحیح گیربکس دنده خورشیدی، از ضریب تصحیح (fs) که در جدول صفحه بعد آورده شده استفاده کرده و در مقدار گشتاور درخواستی T2a ضرب شده و گشتاور به دست آمده ، معیار انتخاب گیربکس ما با ضریب کارکرد مورد نظر خواهد بود.
بازده گیربکس :بازده نمایان گر نسبت بین توان خروجی به ورودی می باشد. مقدار بازده گیربکس خورشیدی تک طبقه (Stage) برابر %۹۷ – %۹۸ است که این مقدار در موارد زیر کاهش می یابد.
با مشخصات فنی ثابت ولی شرایط کارکرد متغیر، گیربکس قابلیت تحمل گشتاورهای خروجی متفاوتی را دارا می باشد، به عنوان مثال اگر گیربکسی با ۶۵ درصد زمان کارکرد استاندارد ۸۲۰ نیوتن متر تحمل بار دارا باشد در صورت کاهش زمان کارکرد به میزان ۱۰ درصد همان گیربکس قابلیت تحمل گشتاور ۱۳۰۰ نیوتن متر را خواهد داشت. آریا صنعت ارائه دهنده مشاوره قبل از خرید گیربکس خورشیدی و استعلام قیمت و بازرسی رایگان شرایط کاری جهت انتخاب دقیق این ماشین صنعتی می باشد.
هر چند گیربکس های خورشیدی با دقت بسیار بالایی تولید میشوند اما تحت بارگذاری های طولانی و بارهای زیاد بالاخره دچار حرکت های ریز هرز و سایش های بین دنده ای میشوند. به همین دلیل است که گیربکس های خورشیدی نیاز به روانکاری دارند. روانکاری این دسته از الکتروگیربکس ها توسط، روغن، گریس و ژل های ترکیبی صورت می پذیرد. علاوه بر کاهش میزان سایش سطحی دنده ها روانکاری گیربکس خورشیدی سبب کاهش ارتعاش و ضربه در سیستم، کاهس آلودگی صوتی شده و خود روان کننده نقشه سیال خنک کننده را نیز تا اندازه ای ایفا می کند. در بین انواع روان کننده اولویت با ژل های مخصوص می باشد که نه تنها فیلم با ضخامت مناسبی را بر روی سطح دنده ها ایجاد می کند بلکه با انتقال حرارت مناسب موجب عدم بالا رفتن دمای گیربکس خورشیدی میشود. از بین انواع روان کننده گیربکس های خورشیدی این گریس ها هستند که دارای فیلم ضخیم تری بر روس سطوح می باشند اما خود در مقابل نقطه ای برای جذب و جمع شدن رسوبات ناشی از سایش سطحی در گیربکس می باشند.
قیمت گیربکس خورشیدی بر حسب میزان دقت و توان خروجی که دارد متغیر بوده و با توجه به متریال خاصی که در تولید دنده های آن برای مقابله با سایش ناشی از اصطکاک بکار رفته است و مراحل کنترل کیفیت که به منظور ایجاد حداکثر دقت در تولید و کاربری بکار می رود در رده های بالا قرار دارد. عوامل مختلفی بر روی قیمت گیربکس خورشیدی تاثیر گذار هستند که مهمترین آنها قابلیت های گیربکس خورشیدی شامل گشتاور و دور خروجی، ضریب تبدیل سرعت، توان خروجی و بهینه بودن مصرف انرژی می باشد. بعنوان مثال قیمت گیربکس خورشیدی با گشتاور خروجی حداکثر 200 کیلو نیوتن متر kNm با سرعت خروجی بین 1-100 دور در دقیقه rpm، دارای ترمز هیدرولیکی، بدنه از جنس چدنی و محصول کشور چین در بازار جهانی بین 2000-3000 دلار می باشد. این در حالی است که قیمت گیربکس خورشیدی با توان های متوسط و بالاتر با گشتاور خروجی 2600 kNm با دور خروجی پایین 60 دور در دقیقه rpm و سرعت ورودی ححداکثری 1500 دور در دقیقه، دارای توان خروجی 1293 Kw کیلو وات، با نسبت تبدیل بیل 25 الی 4000 محصول کشور چین و دارای بدنه ای از جنس چدن در بازار جهانی حدود 9000 دلار قیمت دارد. شایان ذکر است قیمت گیربکس خورشیدی تا اندازه بسیار زیادی نیز تابع برند تولید کننده می باشد و همین محصولات با برند های معتبر آلمانی و ایتالیایی مانند گیربکس روسی ROSSI می تواند تا چند برابر نیز قیمت داشته باشد.
مصرف گیربکس های خورشیدی در صنایع هم بصورت اصلی و هم بصورت ترکیبی و قابل تطابق با خواسته های صنایع صورت می پذیرد. از آنجایی که دقت گیربکس های خورشیدی بسیار بالا می باشد در ماشین آلات صنعتی با دقت بالا که نیاز به محرک های دقیق می باشند از این سری گیربکس ها استفاده بسیاری می شود. در زیر برخی زمینه های صنعتی کاربردی و صنایع مصرف کننده گیربکس خورشیدی را ذکر می کنیم.
کاربری های صنعتی قید شده در بالا تنها بخشی از کاربردهای گیربکس خورشیدی محسوب میشوند. در بسیاری ماشین آلات صنعتی مانند بالابرهای قابل نصب بر روی نرده پلکان ها، تنظیم شیر آلات و ولو های صنعتی در نیروگاه ها و تاسیسات، دستگاه های نوار نقاله و ماشین آلات ساختمانی نیز از گیربکس خورشیدی به وفور استفاده می شود.
هر چند اغلب گیربکس های خورشیدی از دنده های Spur استفاده می کنند که دارای راستایی موازی با شافت مرکزی دنده است اما در برخی از موارد از دنده های نوع هلیکال نیز در تولید گیربکس خورشیدی استفاده می شود. در واقع با طراحی مورب دنده های سطحی بر روی دنده های خورشیدی و اقماری سطح تماس طولانی تر برای هر یک از دنده ها ایجاد می شود و این به منزله قابلیت انتقال سطح بیشتری از نیرو است. از این رو میزان گشتاور خروجی از گیربکس خورشیدی هلیکال با ثابت ماندن سایز دنده ها بیشتر از گشتاور خروجی از گیربکس خورشیدی با دنده Spur است.
یکی از تفاوت های اصلی در ساختمان این دو گیربکس، ایجاد اندکی بار محوری به سبب شکل هندسی دنده هلیکال در گیربکس خورشیدی می باشد. از این رو دیگر نمی توان از رولبرینگ های استوانه ای برای مهار بار ناشی از اتصال دنده استفاده نمود و می بایست از نوعی رولبرینگ که قابلیت تعلیق بار شعاعی در یک راستا را نیز داشته باشد کمک گرفت. از این رو در ساختمان گیربکس خورشیدی هلیکال به جای رولبرینگ استوانه ای از رولبرینگ مخروطی استفاده شده است.