شرکت آریا صنعت بعنوان فروشنده و تامین کننده انواع الکترو گیربکس ، عرضه کننده انواع گیربکس حلزونی و الکتروگیربکس حلزونی در واقع گیربکس کوپله شده با موتور می باشد. گیربکس حلزونی در واقع یک موتور کم صدا می باشد که در صورت کوپل شدن با نیروی محرکه الکتریکی AC سه فاز و یا سرو قابلیت های بسیار بالایی پیدا می کند. در گیربکس حلزونی یک شفت که بصورت پیچ دنده شده است بر روی یک چرخدنده که با یک محور و شفت با راستای عمود بر شفت دنده شده کوپل میشود و حرکت دورانی یکی از شفت ها سبب حرکت و گردش و انتقال گشتاور به محور دیگر میشود. سه نوع دنده مختلف در گیربکس حلزونی مورد استفاده قرار میگیرد. دسته اول دنده های حلزونی بدون گلو می باشند. این دسته از الکتروگیربکس های حلزونی دارای گلو و یا شیار در محدوده چرخ حلزونی و یا محور حلزونی نیستند. دسته دوم گیربکس های حلزونی با دنده تک گلویی هستند که در آنها چرخ حلزونی دارای گلویی می باشد. دسته سوم گیربکس های حلزونی دو گلویی می باشند که در آنها هم چرخ حلزونی و هم محور دارای گلوگاه می باشد. گیربکس های حلزونی دسته سوم بیشترین میزان بار را تحمل می کنند.
گیربکس حلزونی بصورت 2 یا 3 طبقه طراحی میشوند و به گشتاور 1250 نیوتن متر و به نسبت تبدیل بالای 1847 بار میرسند. برخلاف اغلب انواع دیگر گیربکس ها در گیربکس های حلزونی در صورتیکه نسبت کاهش سرعت دورانی از شفت ورودی به شفت خروجی زیاد باشد این الکتروگیربکس ها بصورت تک جهته کار می کنند و امکان استفاده از آنها بصورت برعکس وجود ندارد. این امر به سبب اصطکاک فوق العاده زیاد بین محور و چرخ حلزونی می باشد که البته در گیربکس حلزونی تک استیج یا یک طبقه شایع تر می باشد. این خاصیت گیربکس های حلزونی با نسبت تبدیل بسیار بالا با وجود معایبی که دارد از آنجا که از حرکت برعکس و بازگرداننده محور ورودی توسط شفت خروجی جلوگیری می کند دارای مزایایی نیز می باشد.
انواع برندهای گیربکس حلزونی به شرح ذیل موجود میباشد : SEW وYilmaz و چینی Transtecno و Bonfiglioli و Motovarioو Rossi و Sitiو …… اشاره کرد.
گیربکس های حلزونی جزو دسته های پرکاربرد گیربکس صنعتی با قابلیت انتقال قدرت بالایی هستند و در برند های مختلف با توان های متفاوت در دسترس می باشند. در گیربکس های حلزونی محور ورودی الکتروموتور و راستای محور خروجی بصورت عمود بر ها قرار گرفته اند. از گیربکس های حلزونی در صنایع مختلفی برای افزایش گشتاور و کاهش دور موتور استفاده میشود. برخی از این صنایع عبارتند از
گیربکس های حلزونی دارای هزینه حفظ و نگهداری معقولی هستند و طول عمر آنها نیز معمولا برای کاربری که دارند مناسب است.
برند های مختلف تولید کننده گیربکس حلزونی به طبع با توجه به میزان اعتباری که در بازار جهانی دارند قیمت های متفاوتی را برای محصولات خود تعیین می کنند. قیمت گیربکس حلزونی علاوه بر برند تولید کننده به راندمان کاری و میزان مصرف انرژی، نسبت سرعت ورودی و خروجی، نوع خروجی گیربکس حلزونی که شافتی باشد یا فلنج دار، جنس بدنه و هوزینگ گیربکس، میزان گشتاور و قدرت خروجی، کشور سازنده و حتی گاهی به نوع بسته بندی نیز بستگی دارد. بعنوان مثال قیمت گیربکس حلزونی چینی طرح MOTOVARIO با نسبت تبدیل سرعت 1:50 و توان حداکثری 15 کیلو وات KW، با دور خروجی بین 14 الی 280 دور در دقیقه rpm، سرعت ورودی 1400 rpm و دارای گشتاور حداکثر 1195 N.m ، درارای بدنه چدنی و بلبرینگ از نوع UBC و شافت مرکزی از جنس فولادی CK45 در بازار جهانی حدود 300 دلار آمریکا قیمت دارد. این در حالی است که قیمت گیربکس حلزونی با توان مشابه و تولید برند های معتبری چون ROSSI می تواند 2 الی 3 برابر این قیمت باشد. بازرگانی آریا صنعت وارد کننده و عرضه کننده انواع گیربکس حلزونی با برند و توان مختلف در ایران می باشد.
شاید تنها یک دلیل روشن برای عدم انتخاب گیربکس حلزونی نسبت به دیگر انواع الکتروگیربکس وجود داشته باشد و آن هم نحوه روغنکاری آنها باشد. نحوه حرکت اجزا در گیربکس حلرونی بصورت اسلایدی می باشد و هیچ یک از اجزای داخلی در حال غلظش نیستند. این امر روغنکاری را در گیربکس حلزونی اندکی دشوار می کند. از این رو روغن بکار رفته در گیربکس حلزونی با غلظت بسیار بالا اغلب ISO 320 و بالاتر انتخاب می شود. این امر فیلتر کردن و صاف کردن روغن را نیز به مراتب دشوار تر می کند. مشکل اصلی شافت اسپیرال در گیربکس حلزونی نحوه انتقال قدرت آن است. در واقع هم مزایای استفاده از شافت اسپیرال غیر قابل جایگزینی است و هم راه حل برای مشکلات آن بسیار دشوار است. گیربکس حلزونی با بکار گیری شافت اسپیرال در فضایی بسیار محدود کاهش قابل توجهی در سرعت دورانی موتور ایجاد می کند که در مقایسه با دیگر انواع الکتروگیربکس در حجم برابر بسیار قابل توجه است. البته به سبب تماس سایشی که بین شافت اسپیرال و دنده ها در ساختار گیربکس حلزونی انتخاب و فراوری فلز بکار رفته در تولید این شافت و دنده ها در گیربکس خورشیدی با مشکلاتی روبرو می باشد.
گیربکس های حلزونی فشردهترین نوع سیستم هستند و کاهش سرعت را با نسبت بالا ارائه میکنند. هنگامی که فضا محدود است و نیاز به کاهش دنده زیاد است، آنها اغلب نوع ترجیحی سیستم دنده هستند. از گیربکس های حلزونی می توان برای افزایش شدید گشتاور یا کاهش بسیار سرعت استفاده کرد. همچنین نرمترین و بیصداترین سیستمهای دندهای هستند، به شرطی که به درستی نصب و روغن کاری شوند.
یکی دیگر از مزیت های گیربکس های حلزونی این است که اثربخشی مش بندی خوبی دارند. برای مؤثرتر بودن، مهم است که آنها با استانداردهای با کیفیت بالا تولید شوند تا اطمینان حاصل شود که تمام الزامات دنده دقیقاً برآورده شده است. علاوه بر این نسبت به دیگر انواع گیربکس بالاخص گیربکس های خورشیدی گیربکس های حلزونی دارای قیمت مناسب تری بوده و تعویض قطعات آنها با هزینه کمتری صورت می گیرد. کاربری گسترده این دسته از الکتروگیربکس ها در صنایع سبک و سنگین سبب می شود تا گیربکس های حلزونی با برند های بسیار متنوعی در بازار یافت شده که هم انتخاب بیشتری را برای کاربران به همراه دارد و هم به کاهش قیمت این سری از گیربکس های صنعتی می انجامد.