گیربکس هالوشافت در شکل های مختلفی برای کاربری های صنعتی مختلف تولید میشود. انواع گیربکس هالوشافت شامل گیربکس هالوشافت خورشیدی، گیربکس هالوشافت حلزونی و گیربکس هالوشافت هلیکال می باشد. نقش اصلی گیربکس هالوشافت کاهنده سرعت موتور می باشد. گیربکس های هالوشافت قابلیت اتصال مستقیم با الکتروموتور ها را بدون نیاز به سیستم کوپلینگ در بین دو ماشین و از طریق ورود شافت خروجی الکتروموتور ها به داخل سوراخ شافت گیربکس هالوشافت میسر میسازد. این امر پروسه جداسازی برای تعمیرات، حفظ و نگهداری اجزای تشکیل دهنده را نیز ساده تر می کند و دو سیستم با اتصال ساده و جداسازی راحت با هم کار می کنند. آریا صنعت وارد کننده و عرضه کننده انواع گیربکس هالو شافت در ایران می باشد.
راستای محور های ورودی و خروجی گیربکس هالو شفت به نوع الکتروگیربکس بستگی داشته و در گیربکس خورشیدی معمولا بصورت هم راستا و در گیربکس های حلزونی بصورت عمود بر هم می باشد. گیربکس های هالوشافت در یک سمت با ورود شافت الکتروموتور و در سمت دیگر از طریق اتصال پیچ و مهره در داخل سوراخ های طراحی شده بر روی فلنچ های خود به سیستم متصل میشوند. گیربکس های هالوشافت فضای کمتری را در سیستم نسبت به دیگر انواع الکتروگیربکس اشغال می کنند که این به سبب حذف سیستم کوپلینگ با موتور می باشد. همچنین گیربکس هالوشافت قابلیت اتصال در هر زاویه ای بصورت عمودی و افقی را با دارا بودن طراحی های مختلف فراهم آورده و سیستم روغنکاری دائمی و بدون نیاز به شارژ آنها قابلیت نصب آنها در موقعیت های خاص را قدرتمند تر می سازد. آریا صنعت ارائه دهنده مشاوره قبل از خرید گیربکس هالو شافت با سال ها تجربه مستمر در امر ماشین آلات اتوماسیون صنعتی.
در مقایسه با شافت صلب گیربکس هالو شافت دارای وزن کمتر در قطر برابر است که این کاهش وزن برابر با یک استوانه با قطر سوراخ و به طول عمق آن می باشد و از این رو در جایی که وزن کمتر معیار انتخاب است گیربکس هالوشافت انتخاب مناسبی می باشد. این در حالی است که وجود سوراخ در شافت گیربکس هالوشافت میزان تمرکز تنش بلاخص در مقابل تنش پیچشی و تنش برشی را در اتصال به الکتروموتور هایی با سرعت رانش اولیه و گشتاور ورودی بالا افزایش می دهد که از معایب گیربکس هالوشافت محسوب میشود.
شایان ذکر است در وزن برابر شافت گیربکس هالو شافت دارای قطر بالاتری از شافت گیربکس با شافت صلب است (اغلب در تولید گیربکس ها این مورد رعایت میشود و گیربکس های هالو شافت دارای قطر شافت بالاتری هستند)، و با توجه به نحوه توزیع تنش های برشی و پیچشی در وزن برابر گیربکس هالوشافت قابلیت های بالاتری دارد. شافت های تو خالی (هالوشافت) برای تولید دارای مراحل پیچیده تری هستند و دارای قیمت بالاتری هستند و فرکانس طبیعی گیربکس های هالوشافت بالاتر از گیربکس های شافت صلب می باشد. گیربکس های هالو شافت دارای ممان اینرسی بالاتری بوده و قابلیت انتقال میزان بالاتری از گشتاور را دارند. هر چند گیربکس هالوشافت بطور کلی دارای توان بالاتری از گیربکس های معمولی نیست اما نسبت توان به وزن در آنها بالاتر می باشد.
قیمت گیربکس هالو شافت بیش از هر چیر به نوع آن بستگی دارد چرا که بسیاری از انواع گیربکس ها شامل خورشیدی، گیربکس حلزونی بصورت هالو شافت تولید میشوند. فاکتور دومی که بر قیمت گیربکس هالو شافت تاثیر مستقیم دارد قابلیت های کاری شامل گشتاور خروجی، توان خروجی، نسبت تبدیل سرعت می باشد که با بالا رفتن این قابلیت ها طبیعتا قیمت گیربکس هالو شافت نیز بالا می رود. فاکتور نهایی تاثیر گذار بر قیمت گیربکس هالو شافت برند و کشور تولید کننده است چرا که برند های معتبر تولید کننده مانند گیربکس SEW آلمان دارای توانایی های بسیار بالا، دقت بالا، حداقل آسیب به دیگر اجزای سیستم و طول عمر بسیار مناسبی بوده و طبیعتا قیمت بالاتری نیز دارد. قیمت گیربکس هالو شافت تولید کشور چین از نوع حلزونی دارای توان حداکثر 15 کیلو وات Kw، با سرعت زاویه ای خروجی 14-280 دور در دقیقه rpm، سرعت ورودی حداکثر 1400 دور در دقیقه rpm، از نوع فلنچ دار و تولید شده با بدنه از جنس آلیاژ آلومینیوم سخت، دارای یاتاقان بلبرینگ از نوع BOM/JUWEI در بازار جهانی حدود 300 دلار می باشد. این در حالی است که قیمت گیربکس هالو شافت با توان بالا برای مصارف معدنی با توان حداکثر 200 کیلو وات Kw و گشتاور حدااکثر خروجی 15 کیلو نیوتن متر kNm و سرعت خروجی حداکثر 374 rpm تولید شده با بدنه چدنی و محصول کشور چین حدود 5500 دلار قیمت دارد.
گیربکس های هالو شافت در اتصالات درون بلوک خود از انواع و اشکل مختلفی دنده استفاده می کنند. بسته به میزان انتقال قدرت و نسبت کاهش سرعت دنده های داخلی بلوک گیربکس هالو شافت دارای سایز های مختلفی بوده و در شکل های متنوعی مصرف می شوند. دو مورد از اشکال دنده بکار رفته در تولید گیربکس هالو شافت دنده های ساده یا spur و دنده های هلیکال هستند.
در حالی که دنده های ساده یا spur بصورت خط راست و بصورت عمود بر راستای شافت اتصالی قرار دارند، دنده های هلیکال بصورت مورد و زاویه دار نسبت به راستای شافت مرکزی قرار دارند. دنده های هالو شافت مدت و مسیر طولانی تری را در اتصال به همراه دارند که این امر به انتقال قدرت بیشتر می انجامد. از این رو گیربکس هالو شافت با دنده هلیکال قابلیت انتقال سطح بالاتری از قدرت را نسبت به گیربکس های spur دارد.