گیربکس شافت مستقیم

گیربکس شافت مستقیم که با نام DSG (Direct shaft gearbox) نیز معروف است در واقع یک گیربکس چند شافت، دو کلاچ الکتریکی می باشد که با کلاچ کاملا اتوماتیک و انتخاب دنده بصورت اتوماتیک و یا نیمه اتوماتیک تولید شده است. اولین گیربکس شافت مستقیم دو کلاچ برای خودرو های مسابقه ای پورش در دهه 1960 ابداع شده و مورد استفاده قرار گرفتند. به زبان ساده گیربکس شافت مستقیم دو گیربکس و کلاچ دستی جدا از هم که در داخل یک هوزینگ بصورت یک واحد عمل می کند را اتومات می کند. گیربکس شافت مستقیم قابلیت افزایش سرعت تعویض دنده ها و حذف کردن گشتاور انتقال که در گیربکس های خورشیدی اتفاق می افتد را دارد. مزایای استفاده از گیربکس شافت مستقیم بیش از هر چیز به سبب سرعت عمل بالای آن می باشد و از این رو در ماشین های مسابقه ای که زمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است به وفور استفاده میشود. آریا صنعت وارد کننده و عرضه کننده انواع گیربکس شافت مستقیم در ایران می باشد.

مشخصات فنی گیربکس شافت مستقیم

گیربکس شافت مستقیم نرمی کار الکتروگیربکس های اتوماتیک را به خوبی دارند و مضاف بر آن مصرف سوخت را نیز تا اندازه ای کاهش می دهند. در گیربکس های ساده تک کلاچ از بین تمام دنده های متصل به شفت تنها در لحظه یکی از آنها با شافت درگیر شده و این بدان معناست که سرعت محور برابر با سرعت گردش دنده درگیر می باشد. برای اینکه این اتصال به خوبی برقرار شود یک هاب بر روی شافت بصورت فیکس قرار گرفته و یک دنده اتصال مورد استفاده قرار می گیرد. مزیت اصلی گیربکس های شافت مستقیم آن است که شافت ثانویه در هیچ زمانی بدون نیروی محرک نمی ماند بر عکس گیربکس های معمولی که در زمان تعویض دنده ها نیروی محرک شافت قطع میشود. اغلب انواع کلاچ بکار رفته در سیستم گیربکس شافت مستقیم که میزان گشتاور بالایی تولید می کنند از نوع روغن کار هستند. تنها یک نوع سیستم کلاچ خشک کار می کند که DQ200 می باشد که با ضریب 7 و کداکثر میزان گشتاور 250 نیوتن متر کار می کند. گروه صنعتی آریا صنعت ارائه دهنده مشاوره قبل از خرید انواع گیربکس شافت مستقیم و استعلام قیمت و تضمین پایین ترین قیمت گیربکس شافت مستقیم در ایران می باشد.

گیربکس شافت مستقیم SEW آلمان سری RXگیربکس شافت مستقیم SEW آلمان سری RX
گیربکس SEW آلمان
| SEW
830 Nm
موجود
گیربکس شافت مستقیم سری R طبقاتی SEWگیربکس شافت مستقیم سری R طبقاتی SEW
گیربکس SEW آلمان
| SEW
18000 Nm
موجود
گیربکس شافت مستقیم SEW آلمان سری RMگیربکس شافت مستقیم SEW آلمان سری RM
گیربکس SEW آلمان
| SEW
18000 Nm
موجود
گیربکس شافت مستقیم ROSSI ایتالیاگیربکس شافت مستقیم ROSSI ایتالیا
گیربکس روسی ROSSI
| ROSSI
75 KW
موجود
گیربکس شافت مستقیم روسی ROSSIگیربکس شافت مستقیم روسی ROSSI
گیربکس روسی ROSSI
| ROSSI
75 KW
موجود

مزایای گیربکس شافت مستقیم کدامند

گیربکس های شافت مستقیم دسته مدرنی از بین گیربکس ها هستند که با بکار گیری اجزای بیشتر و متعلقات پیشرفته تر به منظور افزایش سرعت عمل طراحی و تولید شده اند. گیربکس های شافت مستقیم نه تنها سرعت انتقال و حرکت بایی در تغییر دنده ها دارند بلکه با بهره گیری از دو سیستم کلاچ و دارا بودن پیوستگی در گشتاور خروجی انتخابی بسیار مناسب در صنایعی هستند که راندمان و سرعت عمل در آنها معیاری بسیار پر اهمیت است. از آنجایی که تکنولوژی بالایی در تولید گیربکس های شافت مستقیم بکار رفته است تنها تولید کنندگان اندک و بسیار مطرح و معتبری در دنیا مانند SEW به تولید این دسته از گیربکس ها می پردازند.

قیمت گیربکس شافت مستقیم

قیمت گیربکس شافت مستقیم به سبب تکنولوژی مدرن در تولید و دارا بودن دو سیستم کلاچ مجزا با قابلیت های کاری و راندمان بسیار بالا نسبت به بسیاری دیگر از انواع گیربکس بالا می باشد. علاوه بر این با توجه به حساسیت بالای گیربکس شافت مستقیم و سرعت عمل بالایی که دارد در اعلب سیستم ها از برند های معتبر تولید کننده این نوع گیربکس مانند ROSSI ایتالیا و SEW آلمان که خود بنیان گذار تولید گیربکس شافت مستقیم محسوب میشود استفاده می شود. قیمت گیربکس شافت مستقیم SEW که گشتاور حدودی 18000 نیوتن متر Nm را تولید می کند، درای بدنه ای از جنس چدن بوده و دارای ضریب کاهش سرعت چند مرحله ای 90 - 27001 بوده و متصل به موتور الکتریکی با توان 120 hp اسب بخار باشد محصول کشور آلمان حدود 3000 دلار می باشد. شایان ذکر است قیمت گیربکس خورشیدی در سری های مختلفی که تولید شده است با توجه به توان و کاربری متفاوت تغییر کرده و امروزه بجز دو برند یاد شده شرکت های تولید کننده دیگر و حتی شرکت های چینی نیز با الهام از گیربکس شافت مستقیم SEW به تولید این ماشین قدرتمند صنعتی با قیمت مناسب مبادرت می نمایند.

نحوه طراحی گیربکس شافت مستقیم

گیربکس شافت مستقیم که به نام گیربکس دو کلاج یا گیربکس کلاج دوقلو نیز شهرت دارد برای اولین بار توسط شرکت فولکس واگن آلمان در سیستم های انتقال قدرت بکار گرفته شد و پس از آن مورد توجه شرکت های بزرگ خودرو سازی دیگر در دنیا من جمله پورش، فورد، میتسوبیشی و هیوندای نیز قرار گرفت. گیربکس شافت مستقیم در مقایسه با گیربکس اتوماتیک معمولی دارای قدرت انتقالی بالاتر و قابلیت کنترل بهتر بوده و در مقایسه با گیربکس های تعویض دنده دستی دارای سرعت انتقال بالاتری هستند. در اولین موتور های فولکس واگن این سری از گیربکس ها را دو کلاج S-Tronic معرفی و تبلیغ نمودند. گیربکس شافت مستقیم در واقع طراحی توسعه یافته گیربکس دستی چند مرحله ای sequential manual transmission که در واقع یک سیستم کلاچ دستی تمام اتوماتیک با سیستم کنترل کامپیوتری است می باشد که به منظور قابلیت تعویض با حفظ قدرت دنده و با راحتی بالا طراحی شده است. مزیت اصلی سیستم کلاج دستی چند مرحله ای این است که از یک سیستم کوپلینگ مستحکم جامد که از ارتباط بدون واسطه و مستقیم موتور و و گیربکس استفاده می کند تولید شده و این سبب میشود کل 100% قدرت تولید شده توسط موتور بر روی چرخ ها منتقل شود. سیستم های گیربکس اتوماتیک قدیمی از یک سیستم کوپلینگ مایع به نام تبدیل گر گشتاور برای انتقال استفاده می کردند که سبب میشد بخشی از توان تولید شده توسط موتور هدر رود. اما مشکل اصلی گیربکس های دستی تمام اتوماتیک که توضیح داده شد قطع اتصال و توقف انتقال گشتاور توسط کلاج گیری بود، مشکلی که در گیربکس شافت مستقیم با طراحی ویژه بر طرف گردید. طراحی گیربکس شافت مستقیم بگونه ای است که یکی از کلاج ها دنده های شماره فرد مثل دنده اول، سوم و پنجم را کنترل کرده و کلاچ دیگر دنده های شماره زوج یعنی دنده دوم، چهارم، 6 و دنده های زوج بالاتر را کنترل می کند.

گیربکس شافت مستقیم چگونه کار می کند؟

زمانیکه ماشین روشن میشود گیربکس فرد در دنده اول و گیربکس زوج در دنده دوم قرار دارد. کلاج با گیربکس فرد درگیر شده و ماشین در دنده 1 روشن میشود. زمانیکه نیاز به تعویض دنده می رسد گیربکس سیستم کلاچ را از گیربکس فرد به گیربکس زوج شیفت می دهد و برای افزایش مناسب سرعت بر روی دنده 2 قرار می دهد. گیربکس فرد که در این مرحله از سیستم انتقال قدرت خارج شده است بلافاصله دنده شماره 3 را بصورت انتخاب از قبل آماده قرار گیری در سیستم انتقال قدرت می کند. در تعویض بعدی دنده بار دیگر گیربکس فرد و این بار دنده شماره 3 درگیر می شود. سیستم کنترل کامپیوتری گیربکس شافت مستقیم بر حسب میزان شتاب زمان تقریبی تعویض کلاج در مرحله بعد را حدس زده و تناسب با آن گیربکس و دنده ای که در مرحله بعد درگیر خواهد شد انتخاب و آماده می سازد. تعویض دنده بصورت معکوس نیز در سیستم های گیربکس شافت مستقیم بطور مشابهی صورت می پذیرد. زمانیکه راننده دنده پایین تری را انتخاب می کند گیربکس شافت مستقیم نه تنها به تعویض و انتقال بر روی دنده و گیربکس مقابل می پردازد بلکه دور موتور را برای سرعت متناسب با دنده انتخاب شده کم می کند. بدین ترتیب با دنده معکوس موتور با ضربه در اتصال موجه نشده و در همین زمان تطابق دهی گیربکس دنده مناسب برای جایگزینی را به سرعت آماده می سازد. اغلب گیربکس های شافت مستقیم قابلیت پرش بر روی دنده ها یعنی کاهش دنده یکباره از دنده 6 به دنده 3 را بدون ایجاد ضربه به موتور دارند.

TEL : 021-33116613 | 33961181
Fax : 021-33947858
Email: info [at] sanataria.ir
Web: www.sanataria.ir

© Copy right 2019 | All ights Reserved | Aria Sanat Corporation