خودرو هایی که از سیستم گیربکس شافت مستقیم دو کلاج استفاده می کنند پدال کلاج ندارند و تغییر دنده بصورت اتوماتیک صورت می پذیرد. بلکه این خودرو ها از سیستم انتخاب گر و شیفت کننده دنده اتوماتیک P-R-N-D یا P-R-N-D-S که حالت s برای Sport می باشد بهره می برند. در حالت Sport گیربکس شافت مستقیم بسان یک گیربکس اتوماتیک معمولی عمل می کند. در حالت D یا Drive گیربکس شافت مستقیم انتقال به دنده های بالاتر را اغلب خیلی سریع و قبل از رسیدن به حداکثر شتاب انجام می دهد که به منظور کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی صوتی تولید شده توسط موتور می باشد. این در حالی است که در حالت Sport تغییر دنده را دیر تر انجام داده و خودرو را در دنده های پایینتر بیشتر و طولانی تر حفظ می کند تا به گشتاور حداکثری در هر دنده نزدیک شود. دنده های معکوس نیز در گیربکس شافت مستقیم در حالت اسپورت با سرعت بسیار بالاتری تعویض شده و ضربه بیشتری بر موتور ایجاد می کنند. گیربکس شافت مستقیم دو کلاج معمولا حالت تعویض دستی دنده نیز دارند که تعویض کننده برای بالا بردن سرعت تعویض دستی بر روی فرمان نصب میشود. در حالت دستی گیربکس شافت مستقیم بصورت اتوماتیک کار می کند با این تفاوت که انتخاب دنده درگیر در دست راننده است. البته در صورتیکه با توجه به سرعت دنده نامناسب توسط راننده انتخاب شود گیربکس شافت مستقیم بصورت خودکار عمل کرده و دنده مناسب را انتخاب می کند.
گیربکس شافت مستقیم