تاثیر کیفیت کمپرسور در طول عمر پمپ دیافراگمی

تاثیر کیفیت کمپرسور در طول عمر پمپ دیافراگمی

پمپ های دیافراگمی پمپ های پنوماتیک هستند، بدین معنا که عملکرد آنها با بکارگیری هوای فشرده خروجی در کمپرسور ها و بصورت متصل به یک کمپرسور عمل می کنند. بر خلاف پمپ های سانتریفیوژ که حرکت دورانی پروانه خود را با تبدیت انرژی الکتریکی به انرژی دورانی شافت دریافت می کنند انرژی پنوماتیک پمپ های دیافراگمی توسط یک کمپرسور فراهم می شود که اغلب از نوع کمپرسور های اسکرو هستند.

هوای فشرده خروجی از کمپرسور ها می بایست نه تنها دارای فشار خروجی مناسب متناسب با نیاز پمپ دیافراگمی بوده بلکه می بایست در دمای مناسب و عاری از هر گونه آلاینده باشد. آلاینده های هوای خروجی از کمپرسور ها اغلب از نوع قطرات پودری روغن هستند که می توانند در بخش های مختلف پمپ دیافراگمی رسوب کرده و به تدریج سخت شده و سبب کاهش طول عمر کاری و راندمان پمپ دیافراگمی گردند. از این رو فیلتراسیون هوا با حفظ فشار پیش از خروج از کمپرسور و ورود به پمپ دیافراگمی دارای اهمیت بسیار بالایی است که در ادامه به آن می پردازیم.

فیلتراسیون هوای خروجی از کمپرسور و وردی به پمپ دیافراگمی

در کمپرسور های اسکرو از پمپ اسکرو که دارای دو دنده مارپیچ هستند استفاده می شود. هوای مکش شده در ورودی کمپرسور پس از عبور از یک فیلتر هوای استوانه ای وارد کمپرسور شده و به تدریج با عبور بین پره های پمپ اسکرو بین پره ها محبوس شده و با پیش روی به جلو فشرده می شود. پره های پمپ اسکرو به دو دلیل یکی روانکاری و دیگری برای پر کردن منافذ و جلوگیری از پس روی هوای فشرده روغن کاری می شوند. این روغن طی این فرایند بصورت پودری با هوای فشرده خروجی از کمپرسور مخلوط می شود. هوای فشرده خروجی از کمپرسور ابتدا به یک ورق فلزی برخورد کرده تا قطرات بزرگتر روغن از آن جدا شوند.

در صورتیکه هوای فشرده در این مرحله از کمپرسور خارج شده و در پمپ دیافراگمی مورد استفاده قرار گیرد همچنان درصد بالایی از روغن از سیستم خارج شده و سبب آلودگی پمپ می شود. در اغلب کمپرسور ها از نوعی فیلتر تحت نام فیلتر سپرایتور کمپرسور یا فیلتر سپرایتور روغن از هوای کمپرسور استفاده می کنند که از کارتریج هایی با الیاف مصنوعی تولید شده است. این فیلتر که توسط یک مش فلزی پوشانیده شده و به شکل استوانه ای تولید می شود قابلیت جذب و ادغام قطرات پودری روغن از هوای فشرده خروجی از پمپ اسکرو کمپرسور را داشته و سبب انتقال هوا با کیفیت بسیار عالی به پمپ دیافراگمی می شود.

پمپ دیافراگمی

TEL : 021-33116613 | 33961181
Fax : 021-33947858
Email: info [at] sanataria.ir
Web: www.sanataria.ir

© Copy right 2024 | All ights Reserved | Aria Sanat Corporation