تفاوت آلترناتور و الکتروموتور

تفاوت آلترناتور و الکتروموتور

در صنایع به منظور تبدیل انرژی از یک شکل به شکل دیگر از انواع مختلفی مبدل ها استفاده می شود. الکتروموتور یا یک موتور الکتریکی پر کاربرد ترین ماشین ها برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی جنبشی بوده و آلترناتور ها دقیقا برعکس الکتروموتور ها کار می کنند. آلترناتور Alternator که به آن دینام نیز گفته می شود وظیفه تبدیل انرژی جنبشی دورانی به انرژی الکتریکی را بر عهده دارد. در واقع در صورتیکه شافت خروجی از یک الکتروموتور را با یک آلترناتور کوپل کنیم هم در ورودی و هم در خروجی انرژی الکتریکی خواهیم داشات. البته راز آنجایی که افت انرژی در کلیه سیستم های مکانیکی وجود دارد که به شکل حرارت از دست می رود انرژی الکتریکی در خروجی قطعا کمتر از میزان ورودی است. راندمان کاری الکتروموتور و آلترناتور بالای 95% می باشد که حدصل ضرب راندمان ها در الکتریسیته ورودی در نهایت میزان الکتریسیته خروجی را مشخص می کند.

بدنه آلترناتور نیز مانند الکتروموتور از روتور و استاتور تشکیل شده است. از آلترناتور ها بعنوان بخش بسیار مهم در تبدیل انرژی در اتصال دیزل ژنراتور ها استفاده می شود. در واقع انرژی جنبشی به شکل دورانی در ساختمان دیزل ژنراتور توسط یک موتور دیزلی گازوئیل سوز تامین می شود. این موتور ها اغلب از برند های کومنز آمریکا، کاترپیلار و یا ولوو پنتا می باشند که با سوخت گازوئیل و احتراق فسیلی انرژی جنبشی دورانی ورودی به آلترناتور را تامین می کنند.

در صنایع در مواردی که نیاز به تولید جریان الکتریکی برای پروژه های معدنی و راهسازی باشد از دیزل ژنراتور ها بعنوان مولد انرژی و بر عکس در مواردی که دسترسی به الکتریسیته وجود داشته و نیاز به نیروی جنبشی باشد از الکتروموتور ها استفاده می شود.

الکتروموتور

TEL : 021-33116613 | 33961181
Fax : 021-33947858
Email: info [at] sanataria.ir
Web: www.sanataria.ir

© Copy right 2024 | All ights Reserved | Aria Sanat Corporation